Totaal structurele kosten periode 2018 - 2024
Toelichting
In de periode 2018 – 2024 kwamen de netto structurele kosten als gevolg van nieuwe wet- en uit op ongeveer € 1,55 miljard. Het gaat hierbij om het totaal van de regeldrukkosten (zowel toenames als afnames) als gevolg van nationale en Europese regelgeving. Daarvan komt ongeveer € 1,54 miljard (99%) door Europese regelgeving en ongeveer € 15,5 miljoen (1%) door nationale regelgeving.
Structurele kosten per jaar, periode 2018 - 2024
Toelichting
In de periode 2018 – 2024 waren de netto structurele kosten in 2020, 2022 en 2024 het hoogst. In 2020 namen de structurele kosten toe met een bedrag van € 489 miljoen en in 2022 met een bedrag van € 164 miljoen. In 2024 met bijna € 823 miljoen. Het gaat hierbij om het totaal van (toenames en afnames van) de regeldrukkosten als gevolg van zowel nationale als Europese regelgeving.
Structurele kosten per jaar als gevolg van nationale en Europese regelgeving (2028-2024)
Toelichting
Deze grafiek laat de verdeling van de netto structurele kosten per jaar zien, onderverdeeld naar nationale en Europese regelgeving in de periode 2018 – 2024. In 2020, 2022 en 2024 was er sprake van een relatief grote toename als gevolg van Europese regelgeving.
Grootste toenames structurele kosten periode 2018 – 2024
Regeling | Toename | Ministerie | EU-gerelateerd? | |
---|---|---|---|---|
1 | Regeling kunststofproducten voor eenmalig gebruik - 2e tranche - Exploitanten die voedsel of drank verstrekken voor consumptie binnen de locatie (ter plaatse) | € 849.964.000 | Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. | Ja |
2 | Wijziging Bouwbesluit 2012 ivm BENG en NTA | €441.050.000 | Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. | Ja |
3 | Implementatiewet Richtlijn modernisering consumentenbescherming 2019/2161 | €81.000.000 | Ministerie van Economische Zaken en Klimaat | Ja |
4 | Besluit bouwwerken leefomgeving | €47.300.680 | Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. | Nee |
5 | Wet implementatie herziene IORP-richtlijn | € 33.900.000 | Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Ja |
Toelichting
De volgende regelingen veroorzaakten in de periode 2018 - 2024 de meeste structurele regeldrukkosten.
1. Regeling kunststofproducten voor eenmalig gebruik - 2e tranche - Exploitanten die voedsel of drank verstrekken voor consumptie binnen de locatie (ter plaatse)
Voor exploitanten die voedsel en dranken voor consumptie ter plaatse aanbieden in kunststofproducten voor eenmalig gebruik, geldt vanaf 1 januari 2024 een verbod op het verstrekken van bekers en voedselcontainers voor eenmalig gebruik. Er geldt een beperkte uitzondering op dit verbod. Indien een exploitant de wegwerpproducten weer inzamelt en aanbiedt voor hoogwaardige recycling is een uitzondering op dit verbod van toepassing. De exploitant die van deze uitzondering gebruik wil maken, dient wel:
- voorafgaand expliciet melding te maken bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (“ILT”);
- zorg te dragen voor een goedwerkend retour- of inzamelsysteem; en
- aantoonbaar de minimumpercentages voor gescheiden inzameling te bereiken.
Zie voor meer informatie de toelichting bij deze regeling.
2. Wijziging Bouwbesluit 2012 i.v.m. BENG en NTA
Dit wijzigingsbesluit geeft een verdere invulling aan de verplichtingen die voortvloeien uit de herziene richtlijn energieprestatie gebouwen (Richtlijn 2010/31/EU). Het stelt eisen waaraan een bijna energieneutraal gebouw moet voldoen. Zie voor meer informatie de Nota van toelichting bij dit Besluit.
3. Implementatiewet Richtlijn modernisering consumentenbescherming 2019/2161
Deze wet implementeert de verplichtingen uit de Europese Richtlijn modernisering consumentenbescherming. De informatie- en transparantieverplichtingen in de Richtlijn richten zich vooral op online handelaren en aanbieders van onlinemarktplaatsen. Hiermee sluiten de Europese consumentenregels beter aan bij nieuwe technologieën en marketingmethoden. Ook wordt een stap gezet om de consument beter te beschermen in een snel veranderende online omgeving. Zie voor meer informatie de Memorie van toelichting bij deze implementatiewet.
4. Besluit bouwwerken leefomgeving
Dit Besluit wijzigt het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) om de brandveiligheid van parkeergarages te verbeteren, met een verplichting voor automatische brandblusinstallaties in bepaalde garages, en normeert het daglicht in het Bbl op basis van Europese NEN-normen, naast enkele andere technische aanpassingen. Dit besluit is een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) onder de Omgevingswet en vervangt het oude Bouwbesluit 2012. Zie voor meer informatie de Nota van toelichting bij dit besluit.
5. Wet implementatie herziene IORP-richtlijn
Dit wetsvoorstel implementeert Richtlijn 2016/2341/EU over de werkzaamheden van en het toezicht op instellingen voor bedrijfspensioen. Het doel van de richtlijn is het bevorderen van de verdere ontwikkeling van tweedepijlerpensioenen in de Europese Unie. In de richtlijn worden onder andere algemene regels gesteld op het gebied van governance, zoals over risicobeheer, accounting, risico-evaluaties en verslaglegging. Ook bevat de richtlijn algemene regels over de informatieverstrekking aan (gewezen) deelnemers en pensioengerechtigden. Zie voor meer informatie de Memorie van toelichting bij deze implementatiewet.
Grootste afnames structurele kosten periode 2018 – 2024
Regeling | Afname | Ministerie | EU-gerelateerd? | |
---|---|---|---|---|
1 | Wet waardeoverdracht klein pensioen | €63.460.000 | Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Nee |
2 | Wet modernisering kleineondernemersregeling | €35.000.000 | Ministerie van Financiën | Nee |
3 | Besluit kwaliteit leefomgeving | € 24.630.000 | Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Nee |
4 | Wijziging Bouwbesluit 2012 i.v.m. Implementatie EPBD III | € 20.850.000 | Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | Ja |
5 | Besluit activiteiten leefomgeving | € 18.522.172 | Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Nee |
Toelichting
De volgende regelingen waren in de periode 2018 - 2024 verantwoordelijk voor de grootste afnames van de structurele regeldrukkosten.
1. Wet waardeoverdracht klein pensioen
Dit wetsvoorstel regelt dat de waarde van een klein pensioen van een deelnemer automatisch kan worden overgedragen naar de nieuwe poensioenuitvoerder. Zo kunnen kleine pensioenaanspraken gebundeld worden tot een pensioen van aanzienlijker omvang. Het systeem van waardeoverdracht wordt zo eenvoudig mogelijk ingericht en belemmeringen worden waar mogelijk weggenomen. Voor de uitvoerder geeft dit mogelijkheden voor kostenbeheersing en efficiëntie. Met het mogelijk maken van automatische waardeoverdracht van kleine pensioenen vervalt het recht op afkoop van kleine pensioenen, anders dan op de pensioendatum. Het huidige grensbedrag van een klein pensioen blijft ongewijzigd. Zie voor meer toelichting de Memorie van toelichting bij deze wet.
2. Wet modernisering kleineondernemersregeling
De nieuwe kleineondernemersregeling vervangt de oude regeling door een vrijwillige omzetgerelateerde vrijstelling van omzetbelasting met een omzetgrens van € 20.000. Het gaat daarbij om de omzet van een Nederlandse ondernemer die belastbaar is, ongeacht het tarief en of de heffing is verlegd naar zijn afnemer. Deze vrijstelling maakt de btw-heffing bij kleine ondernemers makkelijker. De kans op het maken van fouten neemt hierdoor af. Zie voor meer informatie de Memorie van toelichting bij deze wet.
3. Besluit kwaliteit leefomgeving
Het Besluit kwaliteit leefomgeving draagt bij aan de vereenvoudiging van het omgevingsrecht. Alle regels voor bestuursorganen over hun taakuitoefening en besluitvorming over de fysieke leefomgeving zijn samengebracht in dit besluit. Voorheen waren deze verspreid over circa 11 wetten, 30 AMvB’s en diverse ministeriële regelingen. De regels zijn vanuit een samenhangende visie geschreven en de variëteit in juridische formuleringen is sterk teruggedrongen. Hierdoor is een betere toepassing van de regels door het bestuur en betere naleving van de regels mogelijk en worden de bestuurlijke lasten verminderd. Ze bieden bij geschillen de bestuursrechter helderheid over de bedoeling van de wetgever. Door de digitale ontsluiting en verbeelding van deze regels weten ook initiatiefnemers en burgers beter welke beperkingen de rijksoverheid meegeeft aan 3 gemeenten over het toestaan van activiteiten op een locatie. Ook zijn verouderde circulaires en handreikingen ingetrokken en geactualiseerd. Zie voor meer informatie de Wegwijzer aan de slag met de Omgevingswet.
4. Wijziging Bouwbesluit 2012 i.v.m. Implementatie EPBD III
Met dit wijzigingsbesluit wordt invulling gegeven aan de verplichtingen die voortvloeien uit de tweede herziening van de richtlijn energieprestatie gebouwen of EPBD III. EPBD III bevat onder andere bepalingen over systeemeisen voor technische bouwsystemen, het documenteren van de energieprestatie van technische bouwsystemen, zelfregulerende apparatuur voor het regelen van de temperatuur per kamer of zone, laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, keuringen van verwarmings- en airconditioningsystemen en gebouwautomatisering- en -controlesystemen. Met deze bepalingen wordt het (fossiele) energiegebruik in gebouwen gereduceerd.
Zie voor meer informatie de Nota van toelichting bij dit besluit.
5. Besluit activiteiten leefomgeving
Het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) vervangt het Activiteitenbesluit en bevat de algemene rijksregels voor activiteiten die de fysieke leefomgeving beïnvloeden, zoals milieubelastende activiteiten, lozingsactiviteiten en monumentenactiviteiten. De gevolgen zijn onder andere een duidelijker overzicht van milieuregels, nieuwe regels voor buitenactiviteiten en een veranderde bevoegdheid van het bevoegd gezag. Het Bal biedt ook ruimte voor maatwerk in specifieke situaties en bevat regels over de benodigde meldingen en vergunningen.
Zie voor meer informatie de Wegwijzer Aan de slag met de Omgevingswet.