Totaal eenmalige kosten 2025 (stand oktober)
Toelichting
De totale eenmalige regeldrukkosten als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving in 2025 komen tot nu toe (stand oktober) uit op € 5,5 miljoen. Daarvan komt €4,73 miljoen door nationale regelgeving en €0,77 miljoen door Europese regelgeving.
Grootste toenames eenmalige kosten in 2025 (stand oktober)
| Regeling | Toename | Ministerie | EU-gerelateerd? | |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie | €2.731.205 | Ministerie van Klimaat en Groene Groei | Nee |
| 2 | Tijdelijk besluit nul-emissiezones | €1.276.203 | Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Nee |
| 3 | Tijdelijke regeling verbod en vergunningplicht toepassing LD- en ELO-staalslak | €379.200 | Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Nee |
| 4 | Implementatiebesluit toegankelijkheidsvoorschriften bankdiensten | €348.192 | Ministerie van Financiën | Ja |
| 5 | Implementatiewet richtlijn kredietservicers en kredietkopers | €239.600 | Ministerie van Financiën | Ja |
Toelichting
De volgende regelingen veroorzaakten in 2025 tot nu toe (stand oktober) de meeste eenmalige regeldrukkosten.
1. Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie
Dit wetsvoorstel voegt aan de Omgevingswet, de Gaswet en de Warmtewet instrumenten toe waardoor gemeenten (lokale) regels kunnen opstellen om de warmtetransitie in de gebouwde omgeving van aardgas naar duurzame alternatieven tot uitvoering te brengen. In 2050 moeten alle woningen, scholen, winkels, kantoren en andere gebouwen goed geïsoleerd zijn en is aardgas niet langer de standaard om gebouwen mee te verwarmen. Met dit voorstel kunnen gemeenten wijk voor wijk aan de slag gaan en samen met bewoners en gebouweigenaren een proces doorlopen waarin een afweging wordt gemaakt over wat per wijk het beste warmtealternatief is en wanneer woningen en gebouwen niet langer met aardgas worden verwarmd. De eenmalige regeldrukkosten die dit voorstel veroorzaakt zijn met name van toepassing op de regionale netbeheerders, energieleveranciers, eigenaar-bewoners en gebouweigenaren.
Zie voor meer informatie de Memorie van Toelichting bij deze wet.
2. Tijdelijk besluit nul-emissiezones
Dit besluit bevat een wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ten behoeve van een geharmoniseerd systeem van nul-emissiezones (ook wel zero-emissiezones genoemd) voor lichte bedrijfsauto’s (bestelauto’s) en vrachtauto’s. Het besluit voorziet in een overgangsregeling en stelt de vrijstellingen en ontheffingen vast. De eenmalige regeldrukkosten komen voort uit het aanvragen van ontheffingen.
Zie voor meer informatie de Nota van Toelichting bij dit Besluit.
3. Tijdelijke regeling verbod en vergunningplicht toepassing LD- en ELO-staalslak
Sinds 23 juli 2025 geldt een tijdelijke regeling die het gebruik van LD- en ELO-staalslakken in de landbodem aan banden legt. De regeling verbiedt het toepassen van deze staalslakken in laagdikte van meer dan 0,5 meter of op plekken waar inname of inhalatie mogelijk is, en stelt een vergunningplicht in voor alle andere toepassingen. Een dergelijk verbod en een vergunningplicht zijn nodig ter bescherming van de bodem, de gezondheid van de mens en het milieu. Deze maatregel is een noodregeling en is ten minste een jaar van kracht, met een mogelijke verlenging. Vanwege het verbod of de vergunningplicht zal de invulling van sommige projecten moeten worden aangepast, zullen er (prijs)afspraken moeten worden gemaakt voor alternatieve materialen, zullen eventuele constructieve berekeningen opnieuw moeten worden gedaan en kan er vertraging ontstaan (en daarmee – bijvoorbeeld bij werkzaamheden aan wegfunderingen – planningen worden herzien).
Zie voor meer informatie de Toelichting bij deze regeling.
4. Implementatiebesluit toegankelijkheidsvoorschriften bankdiensten
Dit Besluit is bedoeld om de implementatie van de toegankelijkheidsrichtlijn te realiseren. De toegankelijkheidsrichtlijn is bedoeld om de toegankelijkheid van een aantal producten en diensten voor personen met een handicap of een functionele beperking te verbeteren. Een aanbieder van krediet, bank, beleggingsonderneming, betaaldienstverlener of elektronisch geldinstelling die bankdiensten verleent dient schriftelijk en mondeling informatie over de bankdienst ter beschikking te stellen die mede toegankelijk is voor een consument met een handicap en uit te leggen op welke manier de bankdiensten aan de toepasselijke toegankelijkheidsvoorschriften voldoen.
Zie voor meer informatie de Nota van Toelichting bij dit Besluit.
5. Implementatiewet richtlijn kredietservicers en kredietkopers
Dit wetsvoorstel implementeert de richtlijn inzake kredietservicers en kredietkopers. De richtlijn roept een vergunningseis en doorlopend toezicht in het leven voor kredietservicers. Daarnaast is er sprake van doorlopende (informatie)verplichtingen voor kredietservicers, kredietkopers en banken.
Zie voor meer informatie de Memorie van Toelichting bij deze wet.